Mehanički ili elektronički zatvarač?

Mehanički ili elektronički zatvarač?

21.9.2021.

Moderni fotoaparati, a osobito mirrorless modeli imaju mogućnost odabira mehaničkog ili elektroničkog zatvarača, a često postoji i polovično rješenje – tzv. elektronička prva zavjesica (electronic first curtain shutter). U ovom članku analizirat ćemo prednosti i nedostatke svake opcije.

Mehanički zatvarač se sastoji od vrlo tankih i laganih listića koji se brzo kreću ispred senzora. Vrijeme potrebno da se drugi listić zatvori nakon prvog nazivamo vrijeme ekspozicije odnosno brzinom zatvarača.

Elektronički zatvarač nema pokretnih dijelova već aparat samo "pročita" podatke sa senzora i pohrani fotografiju. Razlika je u tome da trenutna (široko dostupna) tehnologija ne dozvoljava da se podaci sa cijelog senzora pročitaju odmah nego aparat snima red po red i to rezultira nekim negativnim karakteristikama koje ćemo poblize razmotriti u ovom tekstu. Rješenje je tzv. globalni zatvarač (global shutter) zahvaljujući kojem se cijeli senzor iščita odjednom no osim u nekim iznimno skupim video kamerama ta tehnologija još nije dostupna širokim masama. To bi se moglo uskoro promijeniti jer postoje naznake da će prvi aparati sa globalnim zatvaračem stići na tržište tijekom 2022.

Treća varijanta, elektronička prva zavjesica (Electronic first curtain shutter, EFCS u daljnjem tekstu) kombinira oba pristupa i eliminira neke probleme elektroničkog zatvarača. Ekspozicija započne elektronički; aparat iščitava podatke sa senzora, ali pred kraj se spusti mehanička zavjesica koji označava kraj ekspozicije. Nijansu je tiši od potpuno mehaničkog i na mnogim aparatima je upravo ova opcija uključena kao početna postavka iz tvornice.

Dostupne brzine zatvarača

Mehanički zatvarači uglavnom nude 1/4000 ili 1/8000 sekunde kao najbržu opciju. Više od toga je vrlo zahtjevno sa mehaničko-kontrukcijskog gledišta jer zahtijeva posebni trud i materijale pri izradi mehanizma koji se kreću takvom brzinom. Elektronički zatvarači sa druge strane ovise samo o brzini procesora i mogućnosti iščitavanja senzora pa nije rijetkost da omogućuju čak i 1/32000 sekunde ekspoziciju. U praksi moguće je kratkom ekspozicijom zamrznuti brze pokrete ili snimati sa velikim otvorom objektiva pri dnevnom svjetlu bez upotrebe ND filtera.

S druge strane, elektronički zatvarači na nekim aparatima ne nude ekspoziciju dulju od sekunde, pa je za duge ekspozicije na tripodu nužno uključiti mehanički zatvarač.

Broj okidanja u sekundi

Isto pravilo vrijedi i za kontinuirano okidanje. Trenutni rekorder po tom pitanju je Canon 1DX mark III koji okida čak 16 fotografija u sekundi sa mehaničkim zatvaračem. Njegov zatvarač je pravo malo čudo tehnologije, ali sa cijenom od oko 50.000 kn ovaj aparat je malo kome dostupan. S druge strane, aparati koji pomoću elektroničkog zatvarača snimaju 20, 30 ili čak do 60 fotografija u sekundi su dostupni za samo petinu te cijene. Brzi procesori su danas daleko dostupniji i jednostavniji za proizvesti nego mehanički zatvarači sa visoko preciznim pokretnim dijelovima.

Upotreba sa bljeskalicom

Mehanički zatvarači su bolji u kombinaciji sa bljeskalicom. Elektronički u pravilu nude samo niske brzine sinkronizacije (često ne više od 1/60 sek.), a neki aparati čak ni ne dopuštaju kombinaciju elektroničkog zatvarača i bljeskalice.

Bešumno okidanje

Mehanički zatvarači ispuštaju prepoznatljivi "škljoc" zvuk, pa iako njegova glasnoća varira od modela do modela, uglavnom jasno daju do znanja svima u blizini da ste snimili fotografiju. Osobito je primjetno kontinuirano okidanje. Elektronički zatvarač je potpuno bešuman i kao takav savršen u situacijama kada je pozeljno biti neprimjećen ili barem ne kvariti ambijent mehaničkim zvukovima fotoaparata. Osim raznih socijalnih prigoda, tihih ambijenata poput crkvi ili sahrana, elektronički zatvarač je omiljen među fotografima ptica i divljih zivotinja koje bi mehanički okidač mogao uplašiti i otjerati.

Životni vijek zatvarača

Mehanički zatvarač se troši s vremenom. U povoljnim DSLR i mirrorless aparatima očekivani vijek je u prosjeku oko 50.000 okidanja dok neki profesionalni aparati predviđaju čak i do pola milijuna okidanja. To nije fiksni broj; mnogi aparati ga daleko nadiđu, no ostaje činjenica da se pokretni dijelovi s vremenom potroše. Pri korištenju elektroničkog zatvarača taj limit teoretski ne postoji. Dok god senzor i sva prateća elektronika rade, aparat će veselo okidati. Ukoliko često snimate sa kontinuiranim okidanjem ovo je bitna stavka.

Snimanje pod umjetnim svjetlom

Srednje i visoke brzine elektroničkog zatvarača (okvirno oko 1/200 i više) ponekad rezultiraju sa vidljivim bandingom (vodoravne crte) na fotografijama pri određenim vrstama umjetnog svjetla (slika ispod). Mehanički nikad nema takvih problema.

Pad dubine boja u RAW datotekama

Većina današnjih aparata RAW format snima sa 14 bitnom dubinom boja, no neki se pri korištenju elektroničkog zatvarača spuštaju na 12 bita. Za većinu svakodnevnih fotografija to ne rezultira nikakvom vidljivom razlikom, ali u određenim aplikacijama može ograničiti finalnu kvalitetu fotografija. Manjak bita se moze primjetiti u gradaciji boja ili u vidu povećanog šuma u tamnim dijelovima fotografije. Korištenje nekih postavki kontinurianog okidanja također spušta dubinu boja na 12 bita. To varira od aparata do aparata i potrebno je individualno potražiti informacije za vaš aparat.

Vibracije uzrokovane zatvaračem (shutter shock)

Mehanički zatvarač stvara vibracije pri okidanju. U nekim uvjetima aparat se dovoljno zatrese da se to vidi na fotografiji u obliku malo smanjene oštrine. Ovaj problem jako varira; neki aparati uopće ne pate od njega, dok na onima koji imaju ovaj problem, vidljiv je samo na određenim brzinama zatvarača i to uglavnom u rasponu od 1/4 do 1/100 sek. Elektronički zatvarač ne moze izazvati ovaj problem jer ne koristi pokretne dijelove, a EFCS također nije problematičan jer se vibracija pojavi kad je ekspozicija već gotova.

Rolling shutter

Obzirom da elektronički zatvarač iščitava red po red na senzoru, donji redovi se pročitaju (snime) djelić sekunde iza gornjih. Ipak, to je dovoljno da pokretni objekti u kadru budu izobličeni ili ako slijedite pokretni objekt pozadina će biti nakošena (slika ispod).

Mehanički i EFCS zatvarači nemaju ovaj problem pa je on i dalje skoro obavezan za sve koji snimaju sport ili bilo kakvu akciju.

 

 

Foto, tekst: Ivan Ivančić

VSC Pro+ Internet Prodaja   Izrada Web Shopa