Savjeti za fotografiranje vodopada

Savjeti za fotografiranje vodopada

14.5.2020.

Vodopadi su čest pa skoro i obavezan motiv za bilo kojeg fotografa krajolika. Uz malo planiranja i poštujući par jednostavnih pravila lako je snimiti dojmljive fotografije.

Osnovni zahtjev pri snimanju vodopada je učiniti fotografiju različitu od onih koje bi snimio svaki prolaznik bez imalo truda, a to je zamućivanje slapa pomoću duge ekspozicije; u pravilu 2 sekunde ili dulje. Ne treba pretjerivati, više od 30 sekundi ne ujteče na dodatno zamućenja vode. Potreban je tripod obzirom da želimo zamutiti samo vodu u pokretu dok ostatak scene mora ostati oštar.

Fotoaparat je najbolje namjestiti u ručni mod (M) radi potpune kontrole postavki ekspozicije. Otvor blende bi trebao biti što manji (radi veće dubinske oštrine i da omogući dugu brzinu zatvarača), no nemojte pretjerati da difrakcija ne smanji oštrinu fotogafije. Idealno bi bilo f/16 na full frame aparatima, f/11 na APS-C aparatima i f/8 a na micro 4/3. ISO vrijednost bi trebalo držati što niže za najbolju kvalitetu snimke (ISO 100 je u pravilu najniže na mnogim aparatima).

Preporuka je koristiti daljinski okidač (žičani ili bežični) jer dodirivanje aparata pri stiskanju njegovog okidača može dovoljno zatresti aparat i tripod da unese malo, ali ipak previše vibracija da zamuti cijeli kadar i upropasti snimku. Ukoliko nemate daljinski okidač možete uključiti timer od dvije sekunde; u tom vremenu se vibracije smire i snimka će biti oštra.

Idealno doba dana je prije ili poslije zalaska sunca radi mekanog difuznog svjetla no moguće je snimati i po danu. U tom slučaju svjetlo zna često biti prejako pa je potrebno koristiti ND filtere (neutral density) koji zatamnjuju scenu i omogućuju korištenje prije spomenutih dugih postavki zatvarača.

Posebno ističem upotrebu cirkulanog polarizatora koji je najbitniji filter za snimanje krajolika i prirode. Riječ je o podesivom (zato se i zove cirkularni jer se okreće za željeni efekt) filteru koji blokira prolazak svjetla koje pada pod određenim kutem. Zahvaljujući njemu moguće je ukloniti odsjaj na vodi ili vegetaciji i drastično pojačati saturaciju boja. Sličan efekt je teško ili skoro nemoguće postići naknadnom obradom, a previše onrade može i uništiti cijelu fotografiju. CPL filter također zatamnjuje kadar (2 do 3 blende) pa i on služi kao svojevrsni ND filter.

Kadriranje ovisi o mogućnosti pristupa pojedinoj lokaciji, no odličan ekeft se često postiže snimanjem iz blizine sa ultra širokim objektivom.  U tom slučaju dobar je savjet vodopad postaviti u gornji ugao kadra, a potok se u dijagonali nastavlji do donjeg ugla na suprotnoj strani. Time prirodno navodimo oko promatrača da slijedi tok vode. Najvažnije je eksperimentirati i probati razne pozicije, a kod kuće se lako odabere najbolja.

I na kraju, ne brinite ako nemate pristupa egzotičnim lokacijama i velikim vodopadima. Primjeri u ovom članku su snimani na malim šumskim potocima na Medvednici i u Samoborskom gorju, u miru i bez vojske turista oko mene. Ponekad čak ni priroda nije potrebna, kao što se vidi iz donjih primjera  uz toplanu na zagrebačkom Borovju. Industrijski krajolik ima puno poklonika, a lokacija je dostupna.

 

Tekst, Foto: Ivan Ivančić

VSC Pro+ Online Trgovina   Kupovina Online