Filteri

Tijekom upoznavanja sa fotografskim i video tehnikama, mnogi korisnisnici kad-tad dolaze do potrebe za korištenjem raznovrsnih filtera. Kolege, iskusniji fotografi i snimatelji dati će vam mnoge savjete u svezi upotrebe istih, no biti će i onih koji će vam savjetovati da uporaba filtera u današnjem digitalnom svijetu nema posebnu korist za izradu kvalitetnih fotografija i video uradaka.

Istina je da je danas moguće urediti mnoštvo fotografija u dobavljivim programskim rješenjima kao što su izmjena tonaliteta i slično, ali…

My button My button My button My button

Polarizacioni filteri

Jedini filter koji nije moguće obraditi u postpordukciji fotografije ili videa je polarizacijski filter. Polarizacijski filter tijekom snimanja uklanja neželjene refleksije svjetlosti (odraz vode, reflektirajuće staklene stijene i slično), što ovu vrstu filtera čini neophodnim dijelom opreme u bilo kojim uvjetima snimanja. Mnogi profesionalni korisnici jednostavno ne skidaju ovu vrstu filtera sa svojih objektiva, osim ako ne rade u kontroliranim svjetlosnim uvjetima studijske fotografije i videa. Na primjer, kvalitetni motivi krajobraza ili snimaka arhitekture gotovo su nemogući bez uporabe polarizacijskih filtera. Ukoliko vam je stalo do izrade vrhunskih snimaka, polarizacioni filter biti će dio vaše opreme, a iako je njihova cijena u odabiru filtera najviša, rezultati koje ćete dobiti uz njihovo korištenje višestruko će nadmašiti jednokratno ulaganje u ovu posebnu vrstu optičkih filtera. Polarozacioni filteri dijele se na linearne i cirkularne polarizacijske filtere. Iako je rezultat obije vrste filtera identičan, napominjemo da je upotreba cirkularnih filtera neizostavna pri korištenju današnjih DSLR fotografskih aparata i video kamera, jer isti zbog tehnoloških potreba rade korektno mjerenje podataka o ekspoziciji, dok se linerani koriste u aplikacijama gdje nije potrebno automatsko mjerenje podataka o ekspoziciji. Ah, da, da li smo spomenuli da ćete uz upotrebu polarizacionog filtera dobiti predivnu gustoću plavog neba ili pojačanje prozirnosti i gustoće prikaza vodenih površina pri korištenju usred sunčanog dana koju nije moguće dobiti niti jednom od dostupnih softverskih riješenja. Polariacionni filteri dostupni su kao:

ND filteri

Filteri neutralne gustoće jednostavno produljuju dužinu ekspozicije vaeg fotoaparata. Dva su primarna razloga zbog kojih biste željeli koristiti ovu vrstu fotografskih i video filtera. Filteri neutralne gustoće mogu utjecati, zbog smanjenog dotoka svijetla, korištenje većeg otvora blende, što će za rezultat bolji «bokeh» korištenog objektiva (plića dubinska oštrina), to jest bolje razdvajanje subjekta snimanja od pozadine. S druge strane, korištenje filtera neutralne gustoće može produljiti duljinu ekspozicije, pa uz razne kreativne mogućnosti, najčešće se koristi pri zamućenju brzih subjekata (na primjer, snimanju razmučenih prizora tekuće vode i slično). Danas, uz standardne filtere neutralne gustoće postoje i tzv.varijabilni ND filteri, pri kojima je moguća korekcija postotka gustoće (zapravo su u pitanju dva ugrađena polarizaciona filtera koji svojim pomakom povećavaju ili smanjuju količinu dostupnog upadnog svjetla koje koristimo za fotografiranje).

Ostali filteri

No, što je sa ostalim postojećim filterima? Da li su potrebni razni stupnjevani (gradacijski) filteri neutralne gustoće ili njihove obojane varijante? UV ili samo zaštitni filteri? Iako će vam mnogi samozvani eksperti tvrditi da je korištenje ovih filtera nepotrebno, s profesionalne strane potvrditi ćemo vam da je upotreba raznih filtera u proizvodnji kvalitetnih fotografija ili video snimaka potreba, a ne nepotrebno trošenje novaca. Kao prvo, niti jedan kvalitetan objektiv ne bi trebao biti izlagan svakodnevnom korištenju, a da za njega niste nabavili barem zaštitni filer. Ovaj proizvod neće utjecati na finalnu snimku, ali će zaštititi prednju leću vašeg objektiva od neočekivanih udaraca. Bolje da se ošteti sam filter koji uvijek možete izmjeniti za puno manje novaca nego skupi servis promjene prednje leće. Ujedno, isti će vam zaštititi vrlo značajan premaz prednje leće od atmosferskih utjecaja i značajno produljiti njegov ispravan rad. Produljenje ekspozicije filterima neutralne gustoće i gradacijskih filtera jedini su kvalitetan način da utječete na duljinu ekspozicije, izravnanje balansa svjetline na dijelovima fotografije koje nije moguće doraditi naknadnim softverskim intervencijama. Pri snimanju motiva sa mješanim temperaturama boja, možda će vam biti moguće naknadno utjecati na korektnu reprodukciju boja naknadnim manipulacijama, no veliki broj profesionalnih fotografa i snimatelja preporučiti će vam upravo trenutno korigiranje kompliciranih motiva raznim gradacijskim i punim obojanim filterima kako biste bili pri stvaranju kvalitetne fotografije sigurni u najkvalitetnije rezultate.

Nabava filtera

Prije nabavke kvalitetnih filtera, preporučamo vam upoznavanje sa njihovim radom i rezultatima dostupnim na velikom broju internet stranica, uspoređivanje tih primjera sa vašim osobnim načinom rada i vrstom fotografije ili snimanja, a skupljena iskustva formulirajte u vaš potreban odabir. Na primjer, fotografi i snimatelji prirode u večini slučajeva odabrati će modularne filtere kojima je moguće manipulirati posebnim držačima u svim smjerovima i gdje je moguća uporaba više filtera odjednom, kako kružnih polariacionih, tako i filtera neutralne gustoće ili gradacijskih filtera. Ujedno, takav odabir pojeftinjuje nabavku potrebnih filtera jer se isti dostupnim adapterima mogu jednostavno koristiti na svim objektivima koje koristite u radu. S druge strane, sportski fotografi, reporteri i snimatelji dnevnih događanja zbog prirode posla kojim se bave uglavnom će koristiti zaštitne filtere na svakom od svojih objektiva, i eventualno polarizacioni filter. Svaka vrsta fotografije ili snimanja ima svoja pravila upotrebe velikog broja i tipova filtera, ali jasno je da skoro da i nema područja u kojemu se isti ne koriste.

(ilustrativni izvor fotografija i videa: http://www.leefilters.com, sva prava u vlasništvu su Lee Filters)

Stativi

Jedan od najkorištenijih pribora u radu profesionalnih fotografa i snimatelja kvalitetan je stativ. Stativ, tronožac ili drugim imenom zvan uređaj omogućuje vam stabilne i oštre snimke svugdje gdje su potrebne duže ekspozicije koje nije moguće dobiti snimanjem iz ruke, gdje je potreban miran i stabilan kadar u duljem vremenu snimanja, gdje su potrebne višestruke ekspozicije istog kadra, gdje je potrebna manipulacija višestrukim filterima, i mnoge druge situacije u kojima bez njegove upotrebe nećete dobiti zadovoljavajući rezultat kvalitetne fotografije ili snimke. Uz klasične tronoge stative, moguće je nabaviti i stative s jednom nogom, tzv. monopode. Monopodi se često koriste kao pomoć pri stabiliziranju snimaka pri aktivnostima gdje je potrebno brzo rukovanje i “mirna ruka”, na primjer pri snimanju jaćim teleobjektivima pri sportskim događanjima. Njihova upotreba omogućiti će stabilan i oštar snimak, uz neophodnu veliku pokretljivost i izmjenu pozicija snimanja. Ovu vrstu stativa koristiti ćete isključivo kao pomoč pri bržim ekspozicijama. Najnovija ponuda kvalitetnih proizvođača nudi kombinirane stative iz koji ćete lakim rukovanjem izvaditi jednu nogu stativa i on će u tren oka postati monopod. 

Stative na tržištu možete nabaviti u cijelom paketu uključujući sve potrebne dijelove, kao i posebnom kupnjom odabranih nogu, glave stativa i eventualno dodatnih dijelova (špice za sigurnije ukapanje na grubom terenu ili snijegu, tzv. «paukove», obično trokutaste podne držače koji nogare drže na željenoj udaljenosti bez mogućnosti proklizavanja, kotače za jednostavnije pomicanje stativa ili snimanje s pomakom u prostoru, itd.).

Glave stativa u pravilu se dijele na glave za fotografsku ili video upotrebu, a u zadnje vrijeme moguće je pronaći i multifunkcijske glave koje se koriste za obje vrste rada. Glave za fotografsku upotrebu uglavnom su kuglaste glave i glave koje je moguće pomicati u tri neovisna smjera. Kod glava za video snimanje koriste se nešto sofisticiranije glave koje često sadrže posebne mehanizme koji daju odabir brzina horizontalnog ili okomitog kretanja, kočnice i protuutege, a večinom su i punjene raznim vrstama tehničkog ulja kako bi što kvalitetnije i ravnomjernije reagirali na komande snimatelja. Postoje i ostale vrste video glava koje ovdije nećemo spominjati zbog njihove vrlo specifične upotrebe (npr. žiroskopske glave i sl.).

Današnji nogari za sve vrste stativa uglavnom se proizvode od lakih i čvrtih aluminijskih legura, a oni ponajbolji gdje je potrebna velika čvrstoća i što manja težina izrađuju se od karbona. Osigurači kojima upravljate visinom stativa mogu biti navojni, kružni, ili pak kao sustav kvačice, gdje polužnim pokretom učvršćuju segment na željenu visinu. Velik je broj rasprava o prednosti jedinih ili drugih načina učvrščivanja, no pri današnjim kvalitetnim stativima, izaberite onaj koji vam se više sviđa pri radu, jer su oba kvalitetna. Svi kvalitetniji proizvođači fotografskih i video stativa pri prodaji kvalitetnijih stativa daju u kompletu noseću torbicu i remen, kao i alat za pritezanje djelova i glave stativa.

Pri odabiru stativa bitno je znati odrediti njegovu težinu i nosivost s težinom i veličinom vaše fotografske i video opreme. Pri kupnji možete provjeriti te podatke u pratečem sadržaju stativa, ili na internet stranicama prodavača ili proizvođača. Profesionalni fotografi, na primjer, daleko su skloniji korištenju težih stativa i jačih glava od veličine i težine opreme, za dodatnu stabilnost i kvalitetu svojih snimaka.

I jedan mali savjet – ukoliko snimate uz korištenje svog stativa na jaćem vjetru, a njegova manja težina ne dozvoljava vam stabilnost, na većini današnjih stativa, na glavnoj nosećoj osovini s donje strane postoji mala kukica na koju možete, na primjer, objesiti vrećicu napunjenu kamenjem i sličnim težim predmetima, i tako ćete dobiti veću stabilnost potrebnu za snimanje u težim vremenskim uvjetima.

Oštrina - uskoro...

Snimanje vatrometa - uskoro...

Uporaba bljeskalice - uskoro...

Studijska rasvjeta - uskoro...

Briga i održavanje: njega fotoaparata i objektiva

Najnoviji profesionalni EOS digitalni fotoaparati su izdržljivi, a također nude odličnu otpornost na vodu i prašinu. Zato jer je lagana i snažna, legura magnezija koristi se za gornje, prednje i stražnje dijelove tijela, kao i za poklopac utora memorijskih kartica. Kučište i kućište zrcala također koristiti magnezijske legure koje, dodatno, pružaju elektro-magnetsku zaštitu.

Završna boja je vrlo izdržljiva, što omogućuje minimalno trošenje čak i pod teškim uvjetima.


Najnoviji profesionalni EOS digitalni fotoaparati nisu samo izdržljivi – oni također nude odličnu otpornost na vodu i prašinu.

Problemi s prašinom

Prašina može biti veliki problem u nekim okolinama, pogotovo ako je potrebno mijenjati objektive. Neki fotografi drže vlažnu krpu u plastičnoj vrećici i obrišu površinu fotoaparata kako bi uklonili prašinu prije skidanja objektiva.

Ako odmah ne priključite drugi objektiv, koristite poklopac kućišta fotoaparata kako bi se smanjio rizik od ulaska prašine. Iako je senzor zaštićen lističima zatvarača fotoaparata između dvije ekspozicije, ipak je izložen prašini koja se nalazi unutar fotoaparata i lako se može prilijepiti na filteru koji pokriva senzor tijekom eksponiranja.

Ako ste na fotografskom zadatku daleko od kuće, ne zaboravite spakirati dobar izbor daleko na licu mjesta za više od jednog dana, ne zaboravite spakirati dobar set pribora za čišćenje fotoaparata, objektiva i senzora, te ih koristite svaku večer.

Vrućina i hladnoća

Profesionalni EOS digitalni fotoaparati dobro se nose s temperaturnim i vlažnim uvjetima. Oni mogu izdržati temperature sve do 45°C i vlažnost do 85%.

Navedena minimalna radna temperatura iznosi 0°C, ali mnogi fotografi izvijestili su da su fotografirali i na daleko nižim temperaturama bez problema. Ovdje je glavni problem baterija, koja gubi performanse na temperaturama manjim od nule. Rješenje problema je da imate barem dvije potpuno napunjene baterije, noseći jednu unutar džepa gdje ju držite na toplom. S vremena na vrijeme zamijenite je s baterijom u fotoaparatu.

Drugi problem je kondenzacija.  Ona se javlja kada se fotoaparat i objektiv brzo prenose u toplije okruženje. Topli zrak može sadržavati puno više vlage nego hladni. Ako topliji zrak dođe u kontakt sa površinom sa hladnijom površinom fotoaparata, objektiva ili prednje leće, vlaga u zraku će se kondenzirati na toj hladnijoj površini. Ova vlaga će formirati zamagljenje na prednjoj leći, ili kapljice vode na površini fotoaparata i objektiva.

Ako trebate odmah snimiti fotografiju, možete zamagljenje očistiti mekom krpicom ili papirom za leće, ali puno je bolje da zamagljenje samo ispari.

Kondenzacija se može pojaviti kad nosite fotoaparat iz okoline sa temperaturom manjom od nula stupnjeva u toplu sobu, ili kada ju nosite iz prostorije sa klima uređajem u vlažnu atmosferu. Gdje je moguće, bolje je ostaviti fotoaparat u radnoj atmosferi, nego ga nositi sa sobom, ukoliko na kratko trebate predahnuti od posla, ili ga stavite u fotografsku torbu i polako aklimatizirajte temperature prije vađenja fotografske opreme za nastavak snimanja.

Njega objektiva

Možda ste odabrali EOS fotoaparate zbog reputacije o kvaliteti njihovih objektiva. I to je istina. EF objektivi mogu vam pružiti izvanredne snimke – ali samo ako brinete o njima. Ako objektiv nije u savršenom stanju, kvaliteta vaše fotografije može patiti.

I još jedan dobar razlog – objektiv koji izgleda dobro nakon dugog rada održati će svoju vrijednost bolje od onoga koji izgleda kao jako korišten i zlostavljan. Evo nekoliko osnovnih savjeta koji će vam osigurati da vaši objektivi budu zaštićeni. Velik dio toga što slijedi je zdrav razum – ali koliko od tih ideja koristite u praksi?

Svaki novi EF objektiv isporučuje se s dva poklopca. Da li ih koristite? Prednji poklopac trebao bi biti na svom mjestu uvijek kada ne koristite vaš objektiv. Čak i kada na objektivu imate navojni filter, dobra je ideja da koristite i prednji poklopac – novi poklopac je jeftiniji od novog filtera.

Većina poklopaca će se pričvrstiti na filter na isti način kako ih pričvršćujete na sam objektiv. Kad objektiv nije u upotrebi? Mogli bi tvrditi da je to kada ne gledate kroz tražilo fotoaparata ili kada aktivirate okidač. Bilo bi dobro da stavite poklopac na svoje mjesto u navedenim situacijama. Međutim, moramo biti praktični. Ukoliko ste vani na sunčanom popodnevu tražeći motiv za fotografiranje, fotoaparat vam visi oko vrata na remenu, vjerojatno nećete koristiti poklopac između snimaka. To bi moglo biti prilično dosadno kada ugledate odličan motiv za snimanje, podignete fotoaparat do oka i onda shvatite da je poklopac i dalje na objektivu. Ukoliko snimate divlje životinje na primjer, to bi vam moglo upropastiti snimku.

Međutim, ukoliko je kišovito ili ste u opasnosti da vas zalije voda, tada stavite poklopac na svoje mjesto u svim mogućim prilikama. Voda će ispariti, ali ona često ostavlja iza sebe mrlje otopljenih nečistoća koje mogu oštetiti površinu leće. 

lesnses_with_caps

Stavite poklopce objektiva – prednji i stražnji – čim se objektiv skine sa fotoaparata. Također koristite i poklopac fotoaparata ako nećete odmah stavljati drugi objektiv.

Drugi poklopac objektiva stavlja se na stražnji dio objektiva. Uvijek bi ga trebalo staviti na svoje mjesto kada je objektiv skinut s fotoaparata – bez iznimke. To će zaštititi stražnji element od oštećenja kada odlažete objektiv. Što je vrlo važno, to će zaštititi zlatne električne kontakte da ostanu čisti. Ovi kontakti jedina su veza između objektiva i fotoaparata. Ako se uprljaju, svakakve stvari mogu se dogoditi – ili ne dogoditi – kada pokušate fotografirati.

 

nastaviti će se uskoro….

Dobrodošli na Anigota.hr

PRIJAVITE SE

Zaboravili ste lozinku? Kliknite ovdje...

NISTE REGISTRIRANI?

Registrtirajte se i uživajte u svim prednostima on-line kupovine.

Registriraj se

Podaci za prijavu

 

 

Zahvaljujemo na Vašoj prijavi!

Proštovani , registracija na www.anigota.hr je uspješno završena.

U redu